15/10/2020

Introductie

Beste lezer, Een kunstenaar werkt vaak alleen. Op zich is daar helemaal niets tegen. Het is een zelf gekozen lot. Alleen in je atelier, alleen met je materiaal en je ideëen moet het gebeuren. Juist in een ongestoord gesprek met jezelf heb je een grote kans om door te dringen tot de kern van wat je wilt zeggen. In alle rust kun je de vorm waarin je dit wilt doen uitwerken, aanpassen en verbeteren. Maar er is ook een andere kant, die even belangrijk is. Juist omdat je iets te zeggen hebt wil je graag dat je gehoord en gezien wordt. Kunst maak je niet voor jezelf. Met een schilderij, een foto, een tekening, een sculptuur wil je iets laten zien. Je zegt: kijk, wat mooi, interessant, ontroerend, bijzonder, spannend of troostend is dit! Je zegt: denk hier eens over na, het betekent iets voor mij, wil je bedenken wat het voor jou kan betekenen? Je zegt: dit raakt mij, jou ook? Dit zijn maar een paar voorbeelden van het soort boodschappen dat in kunst verpakt kan zijn. Een beeldend kunstenaar vertelt verhalen door middel van beelden. Toch valt er over beeldende kunst ook heel veel te zeggen met woorden. Enerzijds sta ik al jaren op het standpunt dat een goed, sterk beeld geen toelichting nodig heeft. Dat vind ik nog steeds, maar ik heb ook telkens weer ervaren dat teksten over kunst wel degelijk iets kunnen doen voor je begrip van kunst. Naast het kijken naar kunst is het lezen er over ook een manier om je te ontwikkelen tot een goede verstaander. Voor mij is er bijna niets leuker dan over beeldende kunst lezen, nadenken en met anderen van gedachte wisselen. Toen ik bezig was met het actualiseren van mijn website realiseerde ik mij dat de tekst die er op stond om bezoekers een toegang te verschaffen tot mijn werk niet meer voldeed. Ik zette me aan het uitwerken van een nieuwe tekst. Daarbij kwam ik gaandeweg tot de conclusie dat ik over het betreffende onderwerp (fotografie en realisme in mijn werk én in de beeldende kunst in het algemeen), dat voor mij van centraal belang is, graag de mening van anderen wilde horen. Ik stuurde mijn tekst naar een aantal mensen en kreeg heel verschillende reacties. Dat stimuleerde mij om verder te schrijven en te denken en zo ontstond het idee om een weblog aan mijn website te koppelen. De weblog geeft mij de mogelijkheid om van tijd tot tijd nieuwe gedachten over mijn werk te formuleren en met geïnteresseerde lezers te delen. Reacties en meningen van anderen zijn voor mij hopelijk leuk en leerzaam en brengen leven in mijn brouwerij. 

Ook als ik aan iets nieuws begin wil ik dat soms graag delen, zoals de serie portretten van interessante vrouwen waaraan ik werk. Ik vind het leuk en belangrijk om op deze manier vrouwen die iets betekenen in onze maatschappij weer even naar voren te halen. Ik hoop dat ik de serie op een goed moment in haar geheel kan exposeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten