15/10/2020

Over de vrouwenportretten

 Dit jaar ben ik begonnen aan een reeks portretten van vrouwen die door hun ambitie en kwaliteiten een stempel hebben weten te drukken op onz cultuur, ieder op hun eigen gebied. Dat betekent dat het een heel diverse verzameling kan worden.

Hiervoor ga ik terug tot de 19e eeuw en daarna verder in de 20e eeuw, tot nu. Voor mij is vanzelfsprekend dat ik vrouwen kies die ik sympathiek vind en die ik bewonder. Ik ben dus tamelijk subjectief in mijn keus.

Uit de foto's die ik kan vinden kies ik de beelden die mij het meest aanspreken. Alle foto's van iemand bij elkaar vertellen een verhaal. Door ze te gebruiken voor een tekening haal je  de persoon dichterbij, het is een vorm van inleven. 

Ik ben natuurlijk afhankelijk van de foto's die op internet of in boeken te vinden zijn. Op een andere manier gaat het niet. Maar het is voor mijzelf ook boeiend om te merken hoe iemand door foto's voor je kan gaan leven.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten